Відповідь на питання, яким буде прожитковий мінімум в 2021 в Україні, профільне видання з інструкціями для бухгалтерів, починає з роз’яснення, що ПМ, в якому в країні діячі фінансової сфери і розрахунків, змушені вимірювати практично все – від соціальних допомог до виплат за лікарняним і податків, — це не мінімальна зарплата. Прожитковий мінімум – це умовний показник, що впливає на різні фактори в економіці і навіть політики.
Корисні відомості
Універсальної відповіді на питання, яким буде прожитковий мінімум на 2021 рік в Україні, немає, оскільки під цим термінологічним поєднанням маються на увазі варіабельні цифрові показники. У нинішньому році в Державному бюджеті України закладені там для дорослої працездатної людини, дитини до і після 6 років, осіб з обмеженими можливостями, які повністю або частково втратили працездатність. Є загальний показник, який являє собою цифру, виведену методом арифметичних обчислень.
Прожитковий мінімум з 1 січня для працездатних осіб – 2,2 тис.грн. – це не показник на рік, час його дії обмежено 1 липня, потім його значення зміниться, і ще одна трансформація відбудеться в грудні поточного року. Визначення величини ПМ називається в українських виданнях турботою уряду про своїх громадян. Ніхто не вважає, що в період тотальної фінансової кризи в Україні можна вижити на дві з невеликим тисячі гривень на місяць, встановлена законодавчими актами цифра практично завжди і грунтовно занижена.
Це робиться з певними цілями, оскільки існуюча система дозволяє, встановлюючи занижені стандарти життя, мінімізувати і інші показники:
- мінімальну зарплату працездатного населення;
- мінімальну пенсію за віком;
- соціальні допомоги (їх небагато – малозабезпеченим сім’ям і матерям одинакам);
- виплати на вагітність і пологи.
Зауважимо, що Мінсоцполітики щомісяця визначає ФПМ-фактичний прожитковий мінімум, який, з урахуванням податків та інших обов’язкових виплат майже в два рази більше ПМ, закладеного в бюджеті. Але він не фігурує в підрахунках і особливого значення не має. Ще в жовтні минулого року ФПМ для дорослого становив 4,3 тис.в національній валюті.
Прожитковий мінімум в Україні в 2021 році в таблиці дає уявлення не про реальну суму, необхідну для виживання, а про якийсь абстрактний показник, встановлений авторами держбюджету для проведення розрахунків:
Нещодавно представники Партії Зеленського у Верховній Раді внесли пропозицію збільшити ПМ, але вона зустріла шквал заперечень на тій підставі, що такий захід розбалансує бюджет. Судячи з численних внесених в процесі розробки поправок, відмови від осінніх обіцянок і обіцянок, щедро роздаються законодавцями, а також за колосальними розмірами зовнішнього боргу країни, ресурсів для такого заходу немає. Днями в пресі з’явилося повідомлення про пропозицію включити в ПМ вартість інтернету, але поки немає ніяких повідомлень про те, що його зустріли з особливим ентузіазмом.
Важливість показника
Бухгалтерський сайт, інформуючи про те, які трансформації зазнає прожитковий мінімум з 1 травня 2021 року в Україні, акцентує увагу на тому, що ПМ є в декількох варіантах:
- Розмір прожиткового мінімуму з 1 березня для дорослих не змінився, 2 270 грн можна поки використовувати в проведенні індексації, розрахунку оподаткування, нарахуванні штрафів за адміністративні та кримінальні правопорушення.
- Дитячий ПМ відрізняється залежно від віку (з січня по липень – це 1,9 тис.грн. для дошкільнят, 2,3 тис.грн. -починаючи з 6-ти річного віку) і пори року (збільшується в грудні і липні), застосовується в нарахуванні соціальних виплат і розрахунку аліментів.
- ПМ для непрацездатних – 1,7 тис.грн., поступово зросте на 200 грн до кінця року.
- Загальний прожитковий мінімум, з 1 вересня або з початку року не має для бухгалтера ніякого значення, він не використовується в підрахунках, ця цифра застосовується для оптимізації наведених населенню статистичних показників.
В Україні є й інші прожиткові мінімуми, введені для зручності розрахунку зарплат працівників державного управління або систем, що фінансуються з бюджету. Наприклад, зарплата судді нараховується з використанням спеціального ПМ в 2,1 тис.грн., така ж цифра вказана для працівників деяких державних органів генпрокурору покладається окрема цифра ПМ-1,6 тис., напевно, тому що його зарплата обчислюється у великій кількості ПМ.
Дослідження незалежних профспілок показали, що величина прожиткового мінімуму при нинішньому зростанні цін на продукти повинна бути як мінімум 5,6 тис.гривень, і то не факт, що його вистачило б на забезпечення базових потреб дитини або інваліда.
Реальна картина
Уявити собі реальний стан на підставі опублікованих на інформаційних порталах даних, практично неможливо. Потрібно знати певні нюанси і дивитися цифри вкрай уважно.
У деяких випадках вказують, що мінімальний прожитковий мінімум в Україні для непрацездатних, як і інші цифри, змінився з 1 січня, хоча в реальності він залишається незмінним з грудня 2020 року, і аж до липня нинішнього. Тобто, за фактом, прожитковий мінімум зміниться тільки двічі, а громадянам кажуть, що поетапна зміна відбудеться три рази.
Аналітики відзначають, що, незважаючи на багаторазово анонсовані підйоми важливих показників, вони все ще не відповідають ні реальним потребам населення, ні перманентно спостережуваному зростанню цін на товари першої необхідності. ЗУ № 966, що встановлює порядок підрахунків і кількість продуктів, незважаючи на нечисленні корективи. Тривожним для населення може виявитися факт свідомого виключення зростання з кінця 2020 року аж до середини поточного, а також стандартне збільшення в грудні на 4,3 відсотка, при зростанні споживчих цін на 12-14%.
Розмір мінімального прожиткового мінімуму в Україні на 2021 рік на дитину наприкінці року збільшиться менш, ніж на 300 грн. Суттєво збільшаться виплати лише на дітей, які перебувають під опікою та дітей-сиріт.
Вже давно не відповідає реальній вартість продуктового кошика, в яку тільки недавно додані чай і кава, а покупка необхідних речей для українця будь-якого віку запланована тільки раз на три роки.
У рейтингу країн по зарплаті і ПМ Україна незмінно розташована в кінці другої сотні. Експерти пояснюють становище, що склалося, відсутністю точних параметрів для його збільшення. Однак у суворій реальності на нього діють інші чинники-непрофесійне управління, дефіцит коштів у бюджеті, темп інфляції і зростання вартості навіть того мінімального продовольчого кошика, яким, на думку уряду, повинні обходитися пересічні громадяни країни.