Зарплата бюджетникам і держслужбовцям в 2021 році в Україні

Зарплата бюджетникам і держслужбовцям в 2021 році в Україні як і раніше залежить від змінюваних показників-прожиткового мінімуму і мінімалки, звідси закономірно наступне підвищення при їх трансформаціях. Оскільки в нинішньому році очікується поетапне збільшення мінімальної зарплати, можна сподіватися, що і бюджетники двічі відчують щедру руку держави, що дає.

Короткий огляд ситуації

Як завжди оптимістично налаштований, сайт Мінфін повідомляє користувачів про те, що з першого дня 2021 року, підвищення зарплати бюджетникам в Україні складе цілих 30%. ПМ, на тлі збільшеного розміру мінімалки, залишатиметься в незмінному вигляді на період з 1 грудня 2020 року і до 1 липня нинішнього. При розгляді проекту бюджету на поточний рік було висунуто пропозицію про перенесення підвищення мінімалки через дефіцит коштів у держскарбниці. При затвердженні проекту держбюджету у вересні минулого року для виконання всього найнеобхіднішого в казні України не вистачало 270 млрд. грн.

Після внесення майже 2,5 тис.поправок, бюджет нарешті затвердили в листопаді. Перенесення підвищення мінімалки на кінець року, частково вирішило існуючі проблеми. Збільшення зарплати бюджетникам, як показника, який обчислюється з урахуванням розміру мінімального рівня заробітної плати, пройде поетапно. Обіцяне 30% підвищення було в січні, а друге відбудеться в кінці року. Сайт без найменшого збентеження інформує громадян незалежної країни про те, що таке рішення було прийнято урядом після консультацій із зарубіжними партнерами.

Навіть патріотичні портали (наприклад, Сильна Україна) визнають, що підвищення, що відбулося в 2020, було явно недостатньо на тлі пандемії, нескінченних локдаунів і злетіли цін на соціально значущі товари. При цьому ніхто не згадує про катастрофічне зростання комуналки і цін на енергоносії, які останнім часом складають не менше третини доходу для працюючих, а у пенсіонерів з мінімалкою нерідко забирають всю пенсію.

Як нараховуються кошти?

Зарплата бюджетникам в 2021 році в Україні – одна з найнижчих, особливо, на тлі перманентного зростання депутатських зарплат і окладів вищих чиновників. Працівники сфери вищої освіти отримують до 7 тис. грн в той час, як депутатська зарплата вже підвищувалася неодноразово, і це, не рахуючи 25 тис., одержуваних від держави на утримання помічників. На деяких сайтах серйозно стверджують, що збільшення мінімалки і слідом за нею – незначне зростання зарплати бюджетників в Україні підстраховує їх від злиднів. Їх називають єдиною категорією найманих працівників, яка захищена від фінансової кризи.

  1. Народний обранець о.Гончаренко поділився в нині забороненій соцмережі інформацією про затвердження Кабміном мінімального окладу держслужбовців на рівні не менше 2 прожиткових мінімумів. Це-єдине джерело, з якого широкій публіці стало відомо про прийняте Кабміном положення.
  2. Новини зарплат держслужбовців України в 2021 році не вселяють особливого оптимізму, оскільки нині діюча система нарахувань буде змінена за такими принципами:
  3. Оклад держслужбовця буде залежати не тільки від номінальної посади, а й від її оцінки за рівнем покладеної відповідальності і навантаження, яке лежить на чиновнику. Хто займатиметься оцінюванням-невідомо.
  4. Планується ввести фіксовану частину зарплати в розмірі 70% від одержуваного обсягу. Законодавці сподіваються на те, що це утримає держчиновників від величезних надбавок, які вони собі встановлюють.

Є загадкове формулювання про розподіл коштів на оплату окладів на основі єдиного підходу до формування фонду зарплати. Це за замовчуванням означає перехід від професійної та ієрархічної диференціації – до зрівнялівки.

Що означає Поступове збільшення зарплат до ринкових, з урахуванням показників економічного зростання – теж залишається здогадуватися.

О. Немчинов, міністр Кабміну, в той же день, 13 січня, повідомив в месенджері про те, що в законі про держбюджет на нинішній рік не передбачено зміну посадових окладів, всі працівники держорганів, незалежно від категорії, будуть застосовувати підтверджені у вересні умови і оплату праці. Однак це зовсім не означає, що вони жодним чином не зміняться. Підріс ПМ автоматично означає зростання посадового окладу, розмір якого визначено для найнижчої посади в 2 ПМ в законі про держбюджет.

Після цього Кабмін повідомив на офіційному сайті, що в деяких районах і містах підвищений рівень зарплати нижньої ланки держслужбовців, оскільки він не відповідав законодавству. Тепер працівник держструктур не може отримувати менше 4,5 тис. гривень, але якщо знову підвищиться ПМ, то ця сума зміниться. Цікаво, що ця ж постанова двомісячної давності, затвердила схему посадових окладів для держслужбовців. Деякі з них отримуватимуть 37,8 тис.грн., а от керівники міністерств та центральних органів виконавчої влади – 33,6 тис.грн.

Зарплата рабочих бюджетников в Украине

Перспективи: наскільки реальні

За повідомленням міністра фінансів С. Марченка, уряд Зеленського намітив широкий план заходів, щоб зарплата бюджетників досягла прийнятного рівня і забезпечила не тільки мінімальні потреби працівників бюджетних коштів:

  • підвищення мінімалки, вже неодноразово згадуване, і в другому етапі відсунуте, за рекомендаціями зарубіжних партнерів на кінець року;
  • галузеві нововведення, завдяки яким зростуть зарплати педагогів (на третину) і лікарів (поки невідомо, на скільки, але на ці цілі піде частина додаткового фінансування галузі охорони здоров’я в цілому);
  • зарплати військовим планується підняти за рахунок бюджетних коштів на оборонну галузь;
  • закон про освіту, прийнятий з прем’єром Гройсманом, передбачає, що вчителям повинні платити не менше трьох мінімальних зарплат, але у Міністерства освіти свої зарплатні схеми, які не влаштовують ні вчителів школи, ні вузівських викладачів.

С. Романюк, заступник голови профспілки педагогів і науковців, впевнений, що все впирається в державне фінансування: якщо народні депутати не знайдуть коштів, (а їх немає в бюджеті), почне працювати Бюджетний кодекс, який зупинить всі законодавчі акти, якщо в казні немає коштів.

Відбулися підвищення

Реальне зростання зарплати простого бюджетника залежить від його категорії. В Україні діє єдина тарифна сітка. З 1 по 12 розряд зростання окладу зі збільшенням мінімалки склало чи 300 грн (два кг яловичини або ковбаси), а за рік вона виросте в щомісячному розмірі трохи більше, ніж на 600 грн. У найвищого розряду-це 555 гривень. Реальне підвищення мінімалки – на півтори тисячі, але навіть найбільш високооплачуваний бюджетник не отримує таких грошей за рік. Якщо згадати, що в законі від Гройсмана планувалося збільшити поетапно зарплату бюджетників до 4 ПМ, то зараз про це навіть не йдеться. Деяким працівникам сфери освіти та охорони здоров’я, насилу натягують мінімальну зарплату.

Те саме стосується і закону Про державну службу. Його виконання не під силу нинішньому уряду з порожньою скарбницею, тому зарплати держслужбовців в 2021 році в Україні якщо і підвищаться, то не настільки значно, щоб підзаконні акти превалювали над Бюджетним кодексом.

До питання про індексацію

Патріоти України впевнені, що індексація зарплат бюджетникам в Україні пройде негайно, як тільки можновладці побачать, що індекс цін досяг позамежного рівня. Чутки про майбутні скорочення пояснюються оптимізацією кадрів, виходом на пенсію літніх людей або недостатньою кваліфікацією персоналу. Автор Анастасія, яка написала своє ім’я латиницею, запевняє читачів, що підвищення окладу, безсумнівно, підніме настрій бюджетникам, тобто тим фахівцям високого класу, які позитивно себе зарекомендували і дотримуються вимог законодавства.

Інший просунутий автор упевнений, що зарплата бюджетників набагато вище коштів, які заробляють інші категорії населення (3300 – оклад молодого лікаря і 10-14 тис.грн – у охоронця в супермаркеті). Він досить оптимістично налаштований і запевняє своїх читачів, що індексація настане, як тільки: ІСЦ перевищить соціально значимий поріг, коронавірус продовжить переможну ходу по території країни. Бюджетникам передбачається неодноразова індексація протягом року, але аналіз цін, на думку доморощеного аналітика, віщує її відсутність, принаймні, до осені.

Без зміни прожиткового мінімуму та розміру мінімальної оплати праці неможливо говорити про зростання заробітних плат працівникам бюджетної сфери. Які будуть трансформації в цьому питанні-покаже час.

Добавить комментарий