Оклади бюджетників у 2021 році в Україні

У компетентних джерелах з бухгалтерського обліку стверджується, що неможливо розрахувати зарплату працівника, якщо не використовується таблиця окладів бюджетників: у 2021 році в Україні таблиця ЄТС не зазнала змін, оскільки вони були внесені восени минулого року.

У деяких джерелах говориться, що навіть після проведення трансформацій, немає особливих відмінностей від аналогічного посібника, датованого 2019 роком. На цій підставі наводяться припущення і домисли про неминучі зміни в 2021 році.

Оклади бюджетників у 2021 році в Україні

Що це таке

За твердженням українських сайтів, єдина тарифна сітка – не тільки посібник, який дозволяє мінімізувати ризики створення корупційних схем, а й забезпечує правильне співвідношення між ступенем складності службових обов’язків і її оплатою.

На думку авторів публікацій, розробка єдиної тарифної сітки та її законодавче закріплення, стала черговим кроком в оптимізації процесу нарахування посадових окладів, оскільки:

  • тепер кожен працівник може без подиву і здивування, усвідомити механізм і принципи формування зарплати;
  • заодно проводиться стимулювання бюджетних працівників до кар’єрного росту і підвищення кваліфікації;
  • завжди є можливість перевірити, наскільки правильно працюють співробітники бухгалтерії;
  • неможливо нараховувати необґрунтовано великі кошти керівному складу.

Там же можна зустріти твердження, що, вивчаючи оклади за тарифною сіткою в 2021 році в Україні, можна переконатися в абсолютній справедливості нарахування зарплати кожному працівнику. З цим твердженням можна посперечатися, порівнявши зарплати держслужбовців вищого складу в столиці, рядових лікарів і працівників сфери освіти.

Видозміни: реальні можливості

Державні органи щорічно якусь значну частину робочого часу присвячують утвердженню і контролю. Законодавчі зміни в ній можливі тільки в період обговорення бюджету на поточний рік, тому що зарплати бюджетників беруться звідти і залежать від його наповненості. Тому в оновленні Єдиної тарифної сітки беруть участь депутати Верховної Ради.

Тема збільшення мінімальної зарплати піднімалася неодноразово. Воно можливе за умови стабільного стану економіки. В останній рік Україну накрила жорстока хвиля коронавірусної кризи, але це не завадило владі запланувати дворазове підвищення МЗП. При цьому одне вступило в дію з січня поточного року, а друге планувалося в липні, але перенесено на грудень, щоб заощадити суми, колосальні в масштабах країни, на зарплатах бюджетників. Суть питання в тому, що збільшення мінімалки означає автоматичну необхідність підвищити оклади держслужбовців в Україні.

Особливо конкретних відомостей у таких публікаціях не наводиться. Датою можливої корекції називається кінець року (це не дивно, оскільки саме в цей час і відбувається зміна ЄТС, обговорення бюджету, дослідження можливості оптимізації посадових окладів тих, хто працює на державу).

Цікаво, що навіть після розробки, прийняття і перманентної змінності цього нормативного документа, бюджетники і держслужбовці так і залишилися найбільш незахищеними категоріями в країні, і немає ніяких гарантій, що їх зарплата не буде нижче недавно прийнятого розміру мінімалки.

Це відбувається тому, що на неї впливає одночасно кілька факторів, деякі з них так і залишилися в незмінному вигляді з моменту прийняття в перші роки незалежності. На оклади держслужбовців в Україні впливають:

  • кваліфікаційні коефіцієнти;
  • тарифи, закріплені в ЄТС;
  • встановлена урядом мінімальна ставка для кожної професії;
  • додаток з уточненнями до закону»про зарплату праці”.
Оклади бюджетників в Україні

Так, наприклад, посадова ставка встановлена в розмірі ПМ, І вона автоматично підростає зі збільшенням урядом прожиткового мінімуму. Однак ПМ в Україні – вже давно не цифра, що відображає мінімальні потреби кожного індивіда певної соціальної категорії. На думку експертів, прожитковий мінімум наблизиться до реальності тільки при збільшенні його в 2-3 рази, та й то вельми умовно, якщо дивитися на індекс споживчих цін, що в рази підскочив.

Використовуючи ПМ, як абстрактний показник, що застосовуються при розрахунку зарплат, пенсій і соціальних виплат, уряд не зацікавлений в його збільшенні і доведенні до реального рівня, оскільки на подібні заходи в бюджеті просто немає грошей.

У деяких оптимістичних публікаціях можна зустріти рекомендації самостійно здійснювати підвищення зарплати держслужбовцям. На практиці-це навіть не практичні поради, а спекуляції на рівні зайнятості та обсязі роботи.

Як підвищити зарплату

Конструктивним варіантом могло б стати поступове проходження від низького розряду до більш високого, але шансів на це небагато – діють ті самі корупційні схеми, проти яких повинна б працювати ЄТС. Однак самостійність керівника організації в підборі кадрів, на ділі означає залучення людей не випадкових-знайомих, родичів і навіть односельців, людей, які рекомендовані начальством.

Всі, у кого є протекція, можуть набагато швидше отримувати сходження по кар’єрних сходах, ніж люди, які просто сумлінно працюють.

Що стосується переробок і додаткових обов’язків, то їх отримання можливе тільки за умови передбаченості в бюджеті подібних виплат. Якщо ж такої немає, то розраховувати на доплату за реальні переробки і підвищену кваліфікацію бюджетникам не доводиться.

Порівняння з вереснем минулого року показує, що посадовий оклад збільшився на 45 гривень, в сучасних умовах, це – два буханки хліба щомісяця, та й то не білі. Протягом багатьох років влада обіцяє перегляд Єдиної тарифної сітки з метою встановлення відповідності між пропозиціями приватних роботодавців і держави, однак ці обіцянки так і не призвели до реальних результатів.

Розмови про це і навіть внесення законопроекту, як і формулювання базової норми Міністерством фінансів – поки тільки безплідні розмови, які не вирішують проблему гідної оплати праці бюджетників і плинності кадрів.

Добавить комментарий