Який буде штраф за неоформленого працівника в Україні в 2021 році?

У 2020 році нечисленні правові портали України наповнили захоплені повідомлення про амністії і половинні санкції, які з’явилися після чергового Закону, підписаного президентом. Однак така лояльність виявилася нетривалою. Штраф за неоформленого працівника в Україні в 2021 році знову зріс у розмірах через звичку вимірювати все в ПМ і мінімальні зарплати.

Коротко про ситуацію

Юридичних сайтів в Україні небагато, публікації на них розраховані, як мінімум, на законника з вищою юридичною освітою, тому роз’ясненням елементарних прав періодично займаються патріотичні автори, глибоко переконані в початковій зловмисності ІП і юросіб. На думку таких журналістів, штрафи за найманих співробітників, не оформлених офіційно – прекрасний спосіб поповнити спорожнілу державну казну.

Про такі тонкощі сучасного законодавства України, як можливості одноразового накладення адміністративного штрафу і фінансових санкцій і можливості за законом від одного з них позбутися, або про знижку в 50%, яка може настати, якщо швидко сплатити першу половину, панове журналісти не мають ні найменшого поняття, тому що для цього потрібно подужати інформацію, поцятковану численними посиланнями на кодекси, положення і поправки до законодавства, регулярно прийняті представниками інтересів простого народу, що сидять у ВР.

У 2019 році був прийнятий закон про пом’якшення фінансової відповідальності за трудові порушення. Передбачалося, що він пом’якшить фінансову відповідальність, і відповідь на питання, яким буде штраф за неоформленого працівника в Україні в 2021 році зменшиться конкретно, а в деяких випадках буде замінений попередженням.

Через деякий час його, нарешті, зволив підписати президент, і вже з 2 лютого 2020 року, відразу слідом за оприлюдненням, закон №378 вступив в дію. Основна суть поправок (ЗУ називається»Про внесення змін…”). Вона зводилася до можливості заміни платникам 1-3 груп єдиного податку фінансового стягнення на попередження, якщо йдеться про перше порушення:

  • за допуск неоформленого працівника до трудової діяльності визначено штраф у розмірі 10 мінімалок;
  • за порушення строків сплати заробленого працівником – всього 3 МЗП;
  • адміністративний штраф становить від 8 до 17 тис.грн. (за КпАП), але дізнатися (дослівно) механізм накладення цього та інших штрафів можна тільки в порядку № 509;
  • штраф за порушення держгарантій з оплати праці працівнику дійсно знизився – з 10 до 2 МЗП;
  • у незмінному вигляді залишилися грошові санкції за недопуск до перевірки наглядових органів або перешкоду їх роботі (від 3 до 10 мінімалок).

Закон, спрямований на пом’якшення санкцій держави, дійсно виявив лояльність до платників єдиного податку – замінив перший, невеликий штраф на попередження, щоб вдруге вже покарати по повній за обман держави. А ще-мінімізував відповідальність роботодавця перед найманим працівником. Тепер простіше заплатити штраф в три мінімалки, ніж виплатити вагому заборгованість по зарплаті.

штраф

Що змінилося?

Завдяки сформованій тенденції вимірювати все в ПМ і МЗП, збільшуючи розмір мінімалки, уряд одночасно піднімає і величини, які в ній вимірюються. Тепер штрафування за неоформленого працівника у 2021 році в Україні, у розмірі 10 МЗП зросте з 47,2 тис.грн. (у 2020) буде спочатку 60 тис.грн (6 тис. помножені на 10), а з грудня – 65 тис. грн.

Однозначної відповіді на питання, скільки складе штраф за неоформленого працівника в Україні не існує. Це залежить від того, до якої групи єдиноподатників відноситься ФОП або організація, в який раз вони підпадають під виявлені перевіркою порушення і ще від декількох обставин – зокрема від пункту Закону, що передбачає можливість накладення декількох грошових стягнень одночасно. Крім Закону України № 378 може застосовуватися КпАП і Порядок №509, де викладені ще й штрафи за порушення КЗпП.

Краще не буде

У серпні 2020 року Пенсійний фонд України, за вже сформованою традицією повідомляти про знакові зміни в соцмережах, повідомив у Фейсбук про посилення контролю за офіційним оформленням трудових відносин. Це-попередження кожному п’ятому українцю, який працює неофіційно, а також мігрантам-роботодавцям і працівникам. В Україні передбачені:

  • кримінальна відповідальність – позбавлення права на посаду або діяльність на різні терміни (до 5 років), 2 роки виправних робіт і навіть арешт на півроку;
  • адміністративна відповідальність виражається в сумі до 34 тис. грн;
  • це не виключає відповідальності фінансової, так само, як і при кримінальній теж покладається чималий штраф.

Глобальні плани Кабміну щодо створення 200 тис. робочих місць і скорочення терміну пошуку роботи на біржі праці до двомісячного терміну спрямовані на легалізацію ринку праці і поповнення Пенсійного фонду укупі з порожньою скарбницею. У січні минулого року в Раді був зареєстрований новий проект закону про працю (Старий визнаний непридатним), в якому одним з головних пунктів поставлений штраф працівникові за неофіційне працевлаштування, в 2021 році або трохи пізніше. Все залежить від часу схвалення. Т. Милованов, міністр розвитку, пояснив, що такий захід передбачений для уникнення видачі субсидій на комуналку (непомірно збільшену за роки правління Зеленського) людям, які приховують свої доходи від держави.

Поради на правових сайтах, як не платити штраф за неоформленого працівника відносяться тільки до фінансових санкцій, які нібито можуть скостити наполовину при своєчасній оплаті. Якщо ж мова йде про КЗпП або КпАП, то, на думку юристів, ніякі судові розгляди не допоможуть. У світлі нинішньої ситуації і катастрофічною порожнечею бюджету ніхто не буде відмовлятися від грошового потічка. Такі штрафи можуть навіть збільшити або замінити на кримінальну відповідальність.

Практична реалізація отримання штрафів у збільшеному розмірі, при існуючому рівні корумпованості держорганів, на думку правознавців, може легко перетворитися на міграцію грошей з одних рук в інші, як заміна адміністративного штрафу на прощення і неоформлення більш відчутних фінансових санкцій.

Добавить комментарий