Бюджет України на 2022 рік у цифрах

Бюджетна декларація, про яку радісно рапортують проурядові портали – це не точна відповідь, яким буде бюджет України на 2022 рік в цифрах, а оптимістичні фантазії на вільну тему, які будуть неодноразово скориговані при обговоренні реального бюджету.

Бюджет України на 2022 рік у цифрах

Катастрофічне становище

Характерна особливість тенденційної подачі відомостей українськими ЗМІ-складність визначення реальності події, про яку інформують населення новинні портали. Весняні та літні оптимістичні заяви неминуче ігноруються до кінця року, коли настає час прийняття бюджету на наступний рік і доводиться розпоряджатися реально наявними в розпорядженні грошовими коштами.

Коли говориться, що опублікований текст бюджету України на 2022 рік, українські сайти повідомляють про бюджетну декларацію на найближче економічне триріччя (по 2024 рік), і це – не реальне планування, а тільки основа для складання держбюджету, оптимістичне бачення президентом Зеленським і Кабміном перспектив, підтримане переважаючою кількістю депутатів у другому читанні. Ось про цей факт і повідомляють населенню, як про вже сформований бюджет, з його реальними потребами і перманентним дефіцитом коштів.

Восени 2021 року ті, хто слідкує за подіями у Верховній раді, зможуть спостерігати за дебатами при обговоренні, передавання коштів з освіти на армію, переміщенням раніше запланованих дат на більш пізні, з метою економії на зарплатах бюджетників, пенсіях і соціальних виплатах.

У середині липня відбулося прийняття бюджетної декларації, розрахованої на три роки, про яку с. Марченко, нинішній керівник Міністерства фінансів, повідомив з трибуни наступне:

  • Декларація-основа для складання бюджету країни та прогнозування обсягів надходжень з місцевих бюджетів;
  • у ній, в черговий раз, закладені благі наміри збільшити фінансування освіти та охорони здоров’я, зростання МЗП і ПМ, мінімальної пенсії і навіть удосконалення кредитно-банківської системи;
  • деякі з перерахованих пунктів можуть бути виконані, за умови, що депутати приймуть новий законопроект про збільшення податкового обтяження населення, з якого бюджет зможе отримати досить велику суму;
  • деякі авторитетні експерти заявили, що декларація знаходиться в прямому протиріччі з Національною стратегією;
  • даний документ – не підстава для реальних планів на наступний рік, тому що для цього потрібно прийняти черговий закон Про бюджет України, який зажадає реальних розрахунків.

У більш реальному світовідчутті знаходиться невелика частина депутатів, які не проголосували за цей документ. Навіть проурядові видання наводять коментарі щодо проекту від деяких нардепів, представлені Ю. Кузбітом, головою одного з підкомітетів, зайнятих бюджетним плануванням. Він заявив, що встановити реалістичність заявлених показників неможливо, оскільки до них не наведено розрахунків, які належить робити в подібних випадках, навіть якщо мова не йде про державне планування.

Чому виникають ризики

Відсутні точні показники про те, скільки складе бюджет України на 2022 рік в доларах США (цифри наводяться в гривні), і цьому є просте пояснення: дохід бюджету планується підвищити до 1,22 трильйона.

Бюджет України

У порівнянні з 2021 роком, коли в ЗМІ говорили про страшні цифри і бюджет катастрофи, а він становив 1,098 трлн грн., приріст пояснюється запланованим підвищенням курсу долара. Звична практика деяких урядів-ослаблення курсу національної валюти на тлі зростаючої інфляції. Перелякане населення починає вкладати заощадження в більш стабільні грошові знаки, а держава поповнює казну в гривні або рублях за рахунок ажіотажу і зростання вартості долара.

Безліч зарубіжних джерел приділило увагу розгляду основних положень бюджетної декларації. Але, крім красномовних заголовків, ніяких відомостей отримати не вдається, тому що вони недоступні до прочитання на території України. Але для отримання уявлення про реальність проголошених показників, можна проаналізувати слова все того ж ю. Кузбіта:

Комітет з бюджету дав настійні рекомендації прийняти законопроект, але в подальшому, при плануванні бюджету, врахувати численні зауваження депутатів;

  1. Навіть за умови прийняття змін в оподаткуванні, виручених насильницьким чином коштів буде недостатньо для перекриття дефіциту бюджету. Доведеться робити нові позики і платити по них відсотки.
  2. У декларації немає даних щодо основних видів доходів до держскарбниці, коштів дорожнього фонду, а вони важливі при реальному плануванні.
  3. Повідомляючи про намір знизити до кінця 2022 року обсяг державного боргу до 51%, а згодом і до 47% ВВП, уряд не згадує, що уточнені дані 2021 року не 53,9%, а на 3% вище. Ігнорується факт неузгодженості декларації з нацстратегією управління зовнішнім боргом, з тієї простої причини, що вона досі не затверджена Кабінетом Міністрів України.

Довгострокова перспектива та оптимістичне бачення Урядом України перспектив на найближче майбутнє, не відповідають реальному стану справ. Так, збільшення мінімальних пенсійі в бюджеті України на 2022 рік присутній не за рахунок гіпотетичного зростання ВВП, а за рахунок невиплачених грошей пенсіонерам бунтівного Донбасу і 85 тисяч пенсіонерів, які померли тільки за першу половину 2021 року.

Кабінету Міністрів рекомендовано почати роботу над проектом реального бюджету, але навіть при розробці плану на наступний рік їм доведеться врахувати зауваження комітету з бюджетної політики і працюючих при ньому підкомітетів.

Додаткові ризики

Закладаючи гіпотетичні соціальні виплати в бюджеті України, Декларація орієнтується на гроші, зекономлені при продовженні допомоги малозабезпеченим сім’ям і матерям одинакам – за новими критеріями, які роблять для деяких соціально незахищених категорій неможливим отримання допомоги від держави.

Ризики для бюджету становлять не придумана гібридна війна з РФ і не її провокації (у своїх територіальних водах) на Чорному морі, а пандемія коронавірусу і збільшення рівня безробіття. Для підтримки населення на цей випадок, в бюджет країни закладаються резервні кошти, але крім номінального показника ВВП, який повинен наступного року якимось дивом вирости до 5,3 трильйона гривень і інфляції, яка повинна впасти до 6% з реальних зараз 12-14%, соціальні виплати в держбюджеті України не наводяться.

Фахівці говорять і про інші важливі моменти в економічному становищі України, які можуть просто зробити нереальними планами бюджетну декларацію: колосальні за обсягом виплати з погашення зовнішніх заборгованостей, низькі врожаї сільгосппродукції (викликані не стільки екстремальною погодою, скільки непосильними для пересічних аграріїв податками на сільськогосподарських працівників).

Незадовго перед підписанням декларативних заяв йшлося про запланований дефіцит бюджету більш, ніж на 4%. І тільки рекомендації кредиторів, які визнали прийнятною цифрою 3,5%, змусили планувати цей розмір. Цікаво, що кардинального зниження бюджетодефіциту так і не заплановано – через 3 роки він знизиться до 2,7%.

Добавить комментарий